Engkorang Yang Best

Friday, March 19, 2010

Aku Benci Korang Sumer...

assalamualaikum...

arinh jumaat...argghhh..apsal la cepat sgt da jumaat balik nh..rasenyer baru je lagi jumaat lepas..arinh da jumaat balik...klu jumaat nh stop jap ley ta?ta yah ari sabtu dulu..ala, muley la...huk3..hukum alam ta sape boleh langgar...mase yang berlalu ta mungkin dapat diputarkan...sesungguhnya demi masa, manusia sentiasa berada dalam kerugian...benarlah kata pepatah, mase itu emas..setiap saat yang berlalu ta mungkin dapat dikembalikan lagi..semalam yang berlalu tidak mungkin dapat diulang, lalui hari ini dengan senyuman dan tempuhi esok dengan kesabaran....noktah...
*******************************
okeh..mukadimah yang pjg lebar sket arinh..kire cam tazkirah ari jumaat la..hee....tahniah pade sesape yang berjaya menunaikan tanggungjawab sebagai seorang mukmin dengan menunaikan solat jumaat..syabas..anda berjaya menghalang setan menghasut anda..=]

[amek kat pakcik google]
************************************
tadi bace paper..sgt nak marah pada manusia durjana di luar sane...maaf kalau en3 arinh terlalu beremosi...sumpah aku sangat marah..aku sangat benci dengan manusia yang tidak tahu erti bersyukur dengan nikmat kurniaan tuhan..terasa seperti mahu sepak terajang bunuh dengan spanar saje...kadang2 aku terfikir, kenapa sanggup dan tergamak dorang wat camtuh?hey, korang ta takut azab tuhan ker?...aduh...marah sungguh...yang buat aku tambah marah biler taw nh kebanyakan orang melayu yang buat keje..aduhh..aku tak paham la nape masyarakat lain tade pown sampai buang2 anak nh..hey, binatang pown taw sayang anak taw ta..korang nh memang lagi hina dari binatang la...dush...dushh..dush...
 
aku sgt marah hokeh...

*************************
kalau korang prasan, hampir tetiap ari ader jek beriter pasal buang bayi..depan masjid la, dekat tong sampah la, tinggal depan umah orang la..hey, korang taw nk sedap jek kan..ta pk ker sakit yg korang alami time nk lahirkan baby tuh?[nh untuk yg pempuan la]..korang da penat penat ngandungkan baby tuh pastuh korang sesedap rase nk campak2 jek baby tuh..penah ta korang pk orang yg kawen dengan cara yang halal tuh sikit punye susah nk dapat baby..korang yg da dapat sesedap rase jek nk buang..kalau depan aku korang buang baby tuh memang kene terajang sepak lempang la sumer ngan aku...tgk gmbar2 kat bwh nh..

 korang tak kesian ke tgk baby cmnh?

 baby nh ta berdosa taw ta...

manusia makin kejam

apa salah dan dosa anak ini?

baby nh tak mintak dilahirkan mcm nh

 mane pegi sumer nilai kemanusiaan kiter?


 biler nafsu menguasai akal inilah akibatnya


 kejam...


***************************
isk...ape korang ta kesian ke time korang nk buang baby tuh? korang tade ati perut ker tgk baby yg kuar dari perut korang pastuh korang buang or letak kat tepi2 longkang, lam tong sampah, kat tengah padang la..hey, tolong la..aku merayu sesgt kat korang yang da terpk nk buang baby korang tuh...aku suggest korang g la hantar kat pusat2 kebajikan or tempat2 yg ley trime baby tuh..okeh..bukanlah aku nk kate yang aku nh baekk ke hape walau kenyataan nyer memang camtuh..teettt..okeh stop..kadang2 aku rase cam dunia ta adil taw..orang yg nak anak ta dapat pown anak orang yang tanak anak berderet2 dapat anak...tp biler pk balik tuh sumer kuasa TUHAN..hanya DIA taw segalanya...

****************************
aku paham, remaja cam aku nh memang mudah sesgt la terpengaruh...tambah2 yg kejutan kebudayaan tuh..lagi la..tp kiter kene pk la..jgn la seronok jek kiter nak..tp biler dah ta sengaja termengandung n terberanak luar nikah korang sesedap rase jek nak buang baby tuh..dah la korang buat dosa time korang berzina tuh, pastuh korang tambah ag dosa buang baby tuh...baby tuh ta bersalah..dier tataw pape pown..dier lahir pown sebab korang2 la jugak..aku taw, dunia sekarang da semakin canggih..tp kiter ta payah la nk korbankan maruah kiter jugak dengan kecanggihan dunia nh.....kalau da taw korang da lakukan dosa besar, cepat2 la tobat..baby yang korang lahirkan tuh jangan la buang sesuker ati korang jek..kan elok kalau korang letak kan dier kat pusat2 jagaan yang berdaftar...at least ader la orang yg nk jage...

 ****************************************
Okeh, nh aku selitkan petikan yg aku amek dr metro...


Allah berfirman yang bermaksud: "Dia memberikan anak perempuan kepada sesiapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak lelaki kepada sesiapa yang Dia kehendaki atau menganugerahkan kedua-dua jenis lelaki dan perempuan kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Dia juga menjadikan mandul kepada sesiapa yang dia kehendaki. Sesungguhnya Dialah yang Maha Mengetahui lagi Maha Berkuasa." (Surah asy-Syura ayat 49-50).

Anak adalah anugerah Allah yang tidak ternilai kepada pasangan manusia yang seharusnya lahir daripada ikatan perkahwinan yang suci kerana secara fitrahnya berhajat dan mengharapkan kurniaan itu. Justeru, mereka mempunyai tanggungjawab besar untuk menjaga amanah Allah ini yang mencakupi segala keperluan fizikal, mental dan material.
 
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud, "Hak anak ke atas ayahnya ialah memberinya nama yang baik, mengajarnya menulis, mengahwinkannya apabila cukup umur dan mengajarnya al-Quran" (riwayat al-Hakim dan ad-Dailamy).

Realitinya, isu pembuangan dan pembunuhan bayi mengingatkan kita pada zaman sebelum kedatangan Islam iaitu zaman jahiliah. Pada zaman jahiliah mereka membuang bayi perempuan yang dianggap memalukan keluarga mereka. Di manakah perikemanusiaan dan harga diri atau maruah masyarakat sekarang jika bayi yang tidak berdosa yang sepatutnya dibelai dengan kasih sayang dibuang begitu saja. Sedangkan haiwan sayangkan anaknya, inikan pula manusia yang perlu bertanggungjawab untuk memelihara zuriatnya.

Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud, "Setiap suami pemimpin keluarganya. Ia akan diminta bertanggungjawab dan setiap isteri adalah pemimpin atas penghuni rumah bagi anak dan suaminya, dia juga akan diminta untuk bertanggungjawab." (Riwayat Bukhari).

Statistik Ibu Pejabat Polis Bukit Aman mendapati 65 kes buang bayi dicatat pada 2000 dan meningkat kepada 83 kes, tahun lalu. Selangor mencatatkan angka tertinggi iaitu 22 kes (2000) dan 24 kes (2006). Daripada 83 kes berkenaan, 79 membabitkan kes pembuangan bayi yang baru dilahirkan. Manakala empat kes pembuangan janin.

Hakikatnya, pembuangan dan pembunuhan anak pada zaman jahiliah moden ini bukan kerana takut miskin, tetapi perbuatan keji yang mereka lakukan itu adalah untuk menutup malu yang menimpa mereka selepas melakukan perzinaan.

Pasangan lelaki dan wanita yang selalu dikaitkan dengan isu pembuangan bayi ini ialah mereka yang tertekan dengan keterlanjuran terutama yang melahirkan bayi di luar nikah.

Pada zaman jahiliah, mereka membunuh kerana khuatir anak mereka diperkosa atau berzina. Bagaimanapun, pada zaman jahiliah moden ini anak dibunuh kerana ibunya sendiri diperkosa atau berzina. Kepada dua golongan wanita ini, kembalilah kepada fitrah hidup manusia yang sebenar. Sudahlah terlanjur membuat dosa sehingga hamil tanpa ikatan perkahwinan. Kemudian menambah bilangan dosa dengan menyeksa bayi berkenaan dengan membuangnya bagaikan sampah-sarap.

Firman Allah yang bermaksud: "Tidakkah patut bagi manusia apabila Allah dan Rasul-Nya memutuskan sesuatu ada bagi mereka pilihan lain tentang urusan mereka." (Surah al-Ahzab ayat 36). Kepada remaja, sedarlah hidup pada zaman remaja hanya sementara. Pilihlah kehidupan yang baik. Pilihlah kawan yang baik. Anda sudah cukup bijak memilih. Anda bertanggung jawab ke atas perbuatan anda. Jangan salahkan sesiapa atas tingkah laku anda.

Kepada ibu bapa jika berlaku perkara yang tidak diingini, sama-sama pikul tanggungjawab. Jangan biarkan remaja bersendirian. Sedangkan Nabi maafkan umatnya. Jangan pula ditambah dosa dengan membiarkan remaja melakukan pembuangan bayi yang dilahirkan. Jika anda rasa bayi berkenaan malu dan menyusahkan, anda berhubunglah dengan anggota kebajikan masyarakat yang bertanggungjawab dan memahami masalah anda. Ramai ibu bapa lain yang memerlukan bayi untuk dijadikan anak angkat.

 *********************** 

p/s : aku wat en3 nh bukan jek nk ingatkan korang..tp nk ingat kan diri aku gak jgn mudah terpedaya dengan khayalan dunia...bende2 cmnh kejap jek sronoknyer...tambah2 yang pempuan..yang tanggung sakit tuh sumer pempuan..yg laki bukan sakit ape pown..dorang ta kan rugi satu hape pown...aku ckp nh bukan ape, aku pown ader pengalaman senirik..bukan nk buruk kan membe sendiri tapi tu hakikat sebenar...nak enjoy same2 tp biler taw yg pempuan nh dah termengandung terus yg laki nh ilang..so, yg nk tanggung sumer kompom2 lah pempuan......renung2kan lah....

0 kutukan sopan diterima:

 

The Journey Of Nana Template by Ipietoon Cute Blog Design