Engkorang Yang Best

Wednesday, September 8, 2010

~ Kau tido dak budak..manau kok berjalan...~ rindu ngan quote peberet atok

Assalamualaikum...


mlm sumer...kejap jek an pose...sok luse da nk raye da...cam ta caye jek da dekat sebulan kiter pose...sok luse raya la kiter...sape yg pose penuh tuh, bley r raye sebulan...yang pose 2 3 ari jek tuh jgn nk gegatal g raye lelame..lemak r, da r pose ta penuh, time raye ko lak lelebey...



biler da besar skang nh, ta rase da suasana raye cam dulu2...mungkin sebab aku da besar kot, so raye ke tak same jek...sebabnye, aku da tapat duet raye ag...uwaaa...gilerz sedey an...korg2 tade ke yg bek ati nk bg aku duet raye weh?ala, bg je la sorg singgit ke an, kalau da 100 org yg bg kompom2 da byk an...ala, buley r...kekekee...[siler tampar lelaju sebab aku da mule gedix...]

kalau nk ikot an raye dulu2 lagik best...btol dowh..suasana raye tuh lagi terase r...dulu2 la time aku kecik2 an dlm umur 7 8 taon cmtuh r aku ase, aku mesti balik raye kat umah uwan ngan atok belah mak aku..mesti balik 2 ari sebelum raya...syok oo kumpul ramai2 ngan sepupu2 aku...time tuh umah uwan ngan atok aku tade tb..so, biler memalam memang borink r tp best sebab aku ngan sepupu2 aku memekak...paling best biler pak andak aku balik sebab dier misti bwk balik mercun ngan bunga api...so, kitorg men smpai tgh malam...

biler mlm raye jek sumer berkumpul umah paklong sebab nk dengar pengumuman raye..umah paklong aku sebelah jek ngan umah uwan aku...sape memekak memang kene luku pale time tuh..pastuh time tuh mule r memasing teke2 biler nk raye...biler da jd jek rase esok nye, kompom2 sumer melompat2 cam beruk...btol..aku ta tpu...pastuh mlm tuh memaseng sibuk la nk iron baju la..tempat yg ramai kan, mesti r berebut2...pastuh mule r gadoh2 sebab da tunggu lame tp ta dpt2 gak turn nk iron baju...bley jd gado gak tuh...

pastuh biler da abes iron kitorg lepak kat beranda luar...time nh sumer berebut nk cari tempat tdo...umah uwan aku nh ader 3 bahagian r..ala umah kampung an..ader bawah, tgh ngan depan...bawah tuh ader 2 bilik..1 bilik atuk ngan uwan aku 1 ag bilik mak cik aku.pastuh kat luar bilik tuh ader la ruang2 kalau nk tdo lepas r....pastuh kat tgh2 plak divide ag 3 tempat..1 tempat sepupu aku, 1 tempat pak andak kku anak beranak 1 ag tempat mak teh aku...pastuh kat depan ader 1 bilik pak su aku...depan bilik tuh la ruangan tempat aku selalu membungkang kan diri ngan sepupu2 aku yg len..

ehh, da tersasul citer pasal umah uwan aku plak da...ok k..sambung balik..b4 tdo tuh aku slalu tulun makcik aku tmpal kertas minyak yg kaler cekelat tuh kat dinding...memule aku cam pelik jek,apsal plak nk kene tmpal2 nh...pastuh mak aku kate sebab tanak bg npk papan2 tuh..aku ckp cat je r pe susah...mak aku diam jek time tuh...ye r, senang pe nk cat...so, biler nk raye lagi, ta payah nk susah2 tukar kertas minyak laen ag da..tp biler skang nh aku pk balik maybe dulu2 kan susah..nk cari duet punyer la susah..cat plak mahal..so, kertas minyak jek kot jln penyelesaian terbaek...

pas da siap2 tmpal kertas minyak tuh baru r aku tdo...time nk tdo tuh pown mesti bising gak sebab nk cari selimut...kengkadang ader yg dengki g sorok kan selimut tuh..pastuh mule r memekak cari selimut..walhal b4 nk tdo uwan aku mesti da standby kain gebar tuh da tuk cucu2 beliau...biler da baring kat tempat tdo tuh mesti memekak ag...duk borak2 ngan spupu2 aku esok nk nk raye umah sape2..siap da planning awal2 nk umah mane dulu tuh...biler da agak2 tengah malam ta diam2 gak maka dengan kuasa veto atuk aku akan berkata 

kau tdo bebudak..sok gi kok payah nk bongka..

pastuh biler agak2 macam kitorg ta dengar kate an, maka atok aku skali ag bersore

jgn nk memokak..kang manau kok berjalan

biler dengar jek perkatan manau kok berjalan tuh sumer diam...kalau nk ketawa pown mesti  tutup muke ngan bantal..kalau tak kang kantoi...hee...


pastuh an, tetibe jek sumer da senyap sebab da membongkang...aku pown same r..sedar2 jek da pagi...kalau pagi2 subuh ok ag r...nh sedar2 sumer da g smayang raye...kekekekeke...ala dulu mane taw nk g smayang raye bagai...taw2 pagi raye jek salam pak2 sedara ngan mak2 sedara pastuh dpt duet...perghhh..memang heaven giler r time tuh..time tuh kalau dalam angpow tuh ader rm3 pown da kire besar da pown...pastuh muler r kumpul ngan geng2 nk g jln raye...dulu ta kire umah sape, abes kitorg bedal...kenal ta kenal blakang citer..biler tuan umah tuh tny anak sape, aku ckp r cucu japar ayam...kompom2 dorg kenalnyer...memang kitorg takan sebut name mak abah dulu..ye r, kalau sebut kang kompom2 makcik2 tuh tny cucu sape plak an?bek aku jwb terus..senang...hahaha...


biler da kuar umah pg raye tuh, kompom2 petang kang baru balik...bukan taw letih time tuh...asalkan poket penuh..tuh paling penting...kadang2 g umah org tuh semata2 nk dpt an duet raye...bukan nk mkn kueh pown...alasan da kenyang..jap g byk ag umah nk kene g..hee...bijak an?biler da agak2 dpt collect sebanyak yg mungkin, kitorg balik umah...smpai umah uwan aku, kitorg cari port baek punyer...masing2 kene amek satu port...senang nk kire duet raye...kalau tak kang, bercampur2..payah...


seronok weh kalau ingat balik time dulu2 nyer raye..tp skang?entah r...balik kampung pown pg raye..pastuh lepak jek kat umah uwan ngan atok aku..nk merayap pown cam da tade feel...aku tgk adeq2 ngan sepupu sepapat aku yg keciq2 pown same jek...lepak jek kat umah..da tade da cam kitorg dulu....


cam aku an, balik kampung pg raye..mule2 g kubur arwah uwan [sebelah abah] dulu..pastuh pas da abes bace yassin + nanges2 kat situ terus balik umah atok [sebelah abah gak]..lepak2 smbil ngabeskan org tua tuh punyer lemang + rendang + ketupat sumer...agak2 cam da nk licin sumer, hint incik abah suh beliau bangun salam2 ngan atok sebab nk balik umah uwan [sebelah mak] lagi 1...kadang2 incik abah saje buat2 ta paham...agak panas gak r...tp nk wat cmner..da aku pown menumpang kete incik abah, layan je r..hohoho...agak2 da salam sumer sedara mara kat lam umah + mintak duet raye, kitorg pown blah r...


lebey kurg 30 minit cmtuh r smpai umah uwan aku plak...yg kat sini pown same jek...masuk2 umah, cari pape makanan yg sedap..pastuh makan smpai abes kenyang...agak2 da dekat sejam vontot tuh lepak, aku hint puan emak plak..tny nk g umah org laen x??.kalau agak2 rajen jap g, tolong2 r basuh pinggan mangkuk tuh sumer..kalau ta, biar jek..jap g makcik aku kompom angkatnyer..kekekeke..aku an tetamu..hahahaha...pas da setel, cam bese r, salam sumer org + tny duet raye lagi..kalau naseb baek, org bagi r sebab ingat aku nh form 5 ag..hhaahhaha..[siler sepak aku lelaju..]


pastuh kalau da tade tmpat nk tawaf ag terus balik umah puan emak + incik abah..kadang2 kul 3 lebey da smpai umah...lepak2 smbil mkn rambutan kat bwh pokok...tak pown sumer membongkang kan diri depan tb konon sumer penat r...bosan an???tp nk wat cmner...makin besar, makin malas nk g umah sedara mare...konon2 malu r...cam ubi kayu jek aku rase...g umah pakwe tuh ta malu plak an?entah lah labu....memacam la dunia skang nh an???


okeh r...abg aku pown da balik..maw beramah mesra jap ngan beliau smbil ngecek duit raye ag...kekekke...t aku hapdet ag...


p/s : rindu nk dengar sore paklong bebel2 kat aku, nanie ngan azie [my kazen] suh g umah sedara mara...siap da atorkan tuh nk umah sape dulu, sape kemudian...kekekeke...


ade sesape yg nk bg aku duet raye byk nh tak?


adios..
assalamualaikum..



1 kutukan sopan diterima:

Mario said...

kalau ko budak2 lagi bole le nak bagi...huhu ekeke
tapi mmg betul...masa budak2 dulu...mmg raya ni meriah...sekarang tgk budak2 pun cam malas je nak g raya rumah orang,,,sebab bahaya kot sekarang ni...

 

The Journey Of Nana Template by Ipietoon Cute Blog Design