Engkorang Yang Best

Saturday, May 22, 2010

solat untuk ke neraka

Assalamualaikum...


bosan malam nh sorg2 kat bilik..td pati datg then kitorg wat akaun sesame..alhamdulillah..ley gak la wat sesikit skang nh..berkat g jumpe puan fatin petang tadi....isnin da nk exam...aku rase cuak + takot yg teramat sgt pasal paper nh..apsal ntah..aku pown tataw..

dari pagi tadi kot aku cuak...siap bwk soklan g klas broadcast..kunun2 nk buat..tp ta paham..kunun2 nk mintak org ajar tp tade sape yg sudi ajar...huu...td pown kat klas broadcast aku wat suruk2..bukan pe, kang kalau kiter wat tengah2 org ramai, org kate kiter blagak r plak..bajet rajen la, ape la...memang r ader yg kate abaikan, tp aku malas nk dengar...malas r...bende2 remeh nh kang senang jd gadoh...so, aku diam kan je la..

ok cukup mukadimah atas tuh...aku tanak citer pasal sumer kat atas tuh..tp aku nk share  ngan korg pasal solat..bukan la kate aku nh baek sangat ke hape, tp aku rase ilmu yang bermanfaat nh elok klau kiter smpai2 kan kat org laen...mudah2 an boleh jd iktibar..


artikel nh aku jumpe kat SINI time aku berblogwalking ta...

wahai empunya diri, sudahkah kamu mendirikan solat?
alhamdulilah sudah..

apakah kamu telah berniat mengangjat takbir ketika memulakan solatmu?
ya

apakah ketika  kamu memasang niat dan menganggkat takbir itu itu, kamu rasakan itu mungkin solatmu yang terakhir kerana mati boleh datang menjemputmu bila2 masa sahaja?
tidak

adakah ketika lidahmu menyebut ALLAHU AKBAR, hatimu turut membesarkan ALLAH?
tidak


kalau begitu, kamu tidak benar-benar berniat dan menganggkat takbir
.......


ketika lidahmu melafazkan doa iftitah, adakah kamu mengiyakan bahawa hidup dan matimu adalah kerana ALLAH SWT?
tidak


ketika surah al fatihah kamu bace, adakah hatimu bersyukur kepada ALLAH SWT, Tuhan yang kamu sembah dan tempat meminta pertolongan,lantas kamu memohon diberi petunjuk ke jalan yang diredhaiNya dan dijauhkan dari kesesatan?
tidak


kalau begitu kamu tidak membaca apa2 dalam solatmu...
.....


adakah kamu telah menyempurnakan rukuk dan sujud serta menjaga pergerakannmu agar tidak mendahului iman?
tidak



kalau begitu kamu tidak rukuk dan sujud
....




dalam solatmu adakah kamuberniat mendekatkan diri dengan ALLAH SWT dengan mengerjakan sesuatu amalan juga kebaikan yang paling utama?
tidak


dan, ketika kamu akhiri solat kamu dengan salam, adakah hatimu berasa takut kalau - kalau solat yang kamu kerjakan tadi tidak diterima lalu amalan tersebut dilemparkan kembali ke muka kamu disamping menaruh harapan agar DIA mahu menilai solatmu  sebagai pengabdian dirimu?
tidak


kalau begitu kamu sebenarnye tidak mendirikan solat keranaNya dan tidak pula mengingati dan mendekatkan dirimu dengan ALLAH SWT melalui solatmu..Berhati - hatilah kerana ALLAH telah berfirman yang bermaksud
'Neraka Wail bagi org2 yang mengerjakan solat tetapi lalai dalam solatnya', (al-Ma'un ayat 4-5)


Astaghfirullahalzim....Ya ALLAH, berikan aku kekuatan untuk memperbaiki solatku dan menjadikannya wadah untuk aku mendekatkan diri kepadaMU...

smoga ALLAH menerima solat kiter semua..
amin...

3 kutukan sopan diterima:

pak long said...

salam...
mudah ia jadi panduan buat diri ini.....

Mohd Fakhrurazi Jamaludin said...

tq bagi info berguna camni.

Miss Shizu said...

paklong >mudah2 an..

fakhrurazi > same2...

 

The Journey Of Nana Template by Ipietoon Cute Blog Design